Bioetica 1

In aceasta rubrica o sa vorbim despre o disciplina foarte folositoare vremurilor noastre si anume Bioetica Ortodoxa. O sa ma folosesc de materiale bine puse la punct ale Departamentului de Bioetica al Facultatii de Teologie Valahia .

     Traim intr-o lume instabila, efemera , intr-o lume a vitezei, a consumismului imediat,a  violentarii spatio-temporalului, a pluralismului si a relativismului, intr-o lume a dezbinarii, a dezintegrarii si totusi, paradoxal, a progresului, a globalizarii si a transformarii.Ne punem de aceea intrebarea: poate starea actuala a lumii sa creeze premisele unei inaintari spre mai binele intregii lumi si sa ofere astfel speranta supravietuirii neamului omenesc?Pentru a raspunde acestor probleme si nu numai, oamenii care au inteles riscul pe care ideologiile si progresul material, stiintific si tehnologic il genereaza asupra lumii si a vietii, au inceput sa isi puna mai acut problema responsabilitatii fata de viata in general si viata umana in special. Asa s-a nascut aceasta disciplina noua numita Bioetica.
     In calitate de stiinta, bioetica s-a dezvoltat abia in a doua jumatate a sec. XX-lea, incepand cu anii 60.Insa ca realitate care pune accentul pe implicatiile morale ale atitudinii omului fata de viata proprie cu inceputul si sfarsitul ei inerent, am putea spune ca originile bioeticii urca pana in epoca crestinismului primar si nu numai.In acest sens, ca model de atitudine morala fata de suferinta umana, avem pana astazi pilda ,,doctorilor fara de arginti" Cosma,Damian, Chir, Ioan, Pantelimon etc.
       Termenul de ,,bioetica"  a aparut insa in anul 1970 si este format din doua cuvinte de origine greaca,bios=viata si ethos=morala,etica. Etimologic bioetica inseamna etica vietii.Ea se poate defini drept studiul sistematic al atitudinii si comportamentului uman fata de viata in general si de viata umana in special, examinat in lumina valorilor si principiilor etice.
     Bioetica priveste direct viata si sanatatea omului si, indirect, mediul in care traieste, se dezvolta si se sfarseste.Este o stiinta interdisciplinara care imbina medicina, biologia, genetica, dreptul, teologia, filosofia, psihologia etc.
     Specificul bioeticii ortodoxe este dat de intelegerea crestina a existentei si de antropologia hristocentrica ce evidentiaza caracterul de persoana al omului creat dupa chipul lui Dumnezeu si destinat invierii cu trupul, de evenimentul Invierii lui Hristos ca o arvuna a invierii noastre si de orizontul valorilor si al principiilor morale crestine ce dau sens comportamentului uman fata de viata.
      Problemele centrale ale bioeticii ortodoxe le-am putea grupa in urmatoarele trei mari capiole:
 1. Inceputurile vietii umane: dragoste, familie, sexualitate si procreatie;fiziologia fecundatiei si embriogeneza; statutul si personalitatea embrionului uman din punct de vedere ontologic, religios-moral si juridic;fecundarea in vitro cu transfer embrionar; contraceptiile si avortul; eugenia si clonarea.
2. Stadiile dezvoltarii vietii umane si noile provocari ale medicinei contemporane unde se dezbat probleme referitoare la: biotehnologiile genetice, moartea cerebrala, transplantul de organe, probleme de bioetica sociala:toxicodependenta, SIDA,homosexualitate,transexualitate.
3.Sfarsitul vietii biologice a omului:suferinta umana, batranetea, boala, bolnaul in stadiul terminal, omuciderea si mutilarea, sinuciderea, pedeapsa cu moarte, legitima aparare, starea vegetativa ersistenta si eutanasia.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu